C- Nordic Management

mita-tehda-kun-asiakas-ei-maksa

Mitä tehdä, kun asiakas ei maksa?

Maksumuistutuksista huolimatta asiakas ei maksa hänelle osoitettua laskua, mikä avuksi? Maksamattomat laskut aiheuttavat isojakin ongelmia, varsinkin pienyrittäjälle.
Miten sinun yrittäjänä kannattaisi toimia tässä tilanteessa?
  1. Tarkista, että laskusi on aiheellinen ja oikein merkitty.
  2. Ota mahdollisuuksien mukaan suora yhteys asiakkaaseen ja selvitä, milloin hän pystyy maksamaan laskun. Syitä laskun maksamattomuuteen voi olla monia, ja henkilökohtainen yhteydenotto luo hyvää kuvaa yrityksestäsi. Tämä ei kuitenkaan ole vaadittua, vaan hyvien tapojen mukaista toimintaa.
  3. Ota yhteyttä perintätoimistoon, joka perii saatavan velalliselta yleensä perintäkirjeen avulla. Tämä ei kustanna sinulta yrittäjänä mitään, vaan perintäkulut peritään suoraan velalliselta. Tämä saa asiakkaan usein viimeistään hereille, sillä velkoja on ilmaissut olevansa tosissaan saatavistaan. Valtuutetut käsittelijät keskustelevat asiakkaan kanssa koko perintäprosessin ajan, ja saat suorituksesi nopeammin, mitä nopeammin otat yhteyttä perintätoimistoon. Nopea reagointi parantaa lisäksi likviditeettiäsi.
  4. Jos perintäkirje ei toimi, pyritään tilanne yleensä sovittelemaan velallisen kanssa.
  5. Tarvittaessa on lähdettävä perimään saatavia tuomioistuimen kautta. Perintätoimistot ovat oikeuskäsittelyissä apunasi, jonka jälkeen peritään saatava ulosottoviranomaisen kautta.

”Perintätoimenpiteissä onnistuminen on kiinni ihmisistä. Pitkällä kokemuksellaan ja asiantuntemuksellaan käsittelijämme tekevät oikeita päätöksiä ja kotiuttavat saatavasi nopeammin” – Perintätoimisto Nordic C-Creditor Oy

Ota tarvittaessa yhteyttä yritysyhteistyö perintätoimistoomme: Nordic C-Creditor Oy.

Lue lisää aiheesta:

Laskutus ja perintä