KATRE = Kansallisen tulorekisterin perustamishanke otetaan käyttöön 1.1.2019. Se koskee kaikkia palkkojen maksajia ja palkkatietojen ilmoittajia.
Mitä se tarkoittaa?
Rekisterin tarkoitus on yhdistää kansalaisten tulotiedot. Palkansaaja voi jatkossa etsiä tiedot palkasta, eläkkeestä ja etuuksista suoraan rekisteristä.
Mitä muutoksia se aiheuttaa palkanlaskennassa?
Muutoksen tullessa voimaan, palkkatietoja ei ilmoiteta eri tahoille, vaan tulorekisteriin ilmoitetaan maksetut palkat viiden päivän kuluessa maksupäivästä. Tulorekisteri korvaa siis tutut kuukausi- ja vuosi-ilmoitukset.
Keillä on pääsy tulorekisteriin?
Verohallinnolla, Kelalla, Työttömyysvakuutusrahasto (TVR), työeläkelaitokset ja ETK. Myöhemmin käyttäjien määrä tulee vielä kasvamaan. Tietojasi pääsevät näkemään vain toimijat, joilla on lain perusteella oikeus siihen.
Ohjeet KATREn käyttöönottoon:
- Tunnukset
Varmenne myönnetään automaattisesti joko yritykselle tai ulkoistetulle tilitoimistolle. - Hakemus
Nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö hakee rajapinnan käyttöönottoa käyttöönottohakemuksella. Hakemukset voi tehdä jo 1.11.2018 alkaen. - Kirjautuminen
Osoite, josta kirjautuminen tulorekisteriin tapahtuu: www.tulorekisteri.fi ja tunnistautuminen tapahtuu normaalisti pankkitunnusten, mobiilivarmenteen, varmenne- tai organisaatiokortin avulla. - Tietojen siirto uuteen rekisteriin
Taloushallinnon järjestelmästä on mahdollista siirtää tiedot rajapinnan kautta, jos yhteys tulorekisteriin on rakennettu. Varmista, että järjestelmä tukee uutta KATREa. - Ilmoitusvelvollisuus
Yritys tai yrityksen valtuuttaman tilitoimiston on ilmoitettava palkkahallintonsa tulorekisteriin.