Toiminimen perustaminen saattoi joskus olla uuvuttava ja pinnaa kiristävä prosessi, joka piti sisällään suhteellisen paljon byrokratiaa. Vuonna 2020 asia on kuitenkin toisin, sillä toiminimen perustamisen siirryttyä verkkoon vuonna 2017, sekä hinta että käsittelyaika ovat laskeneet valtavasti.
Käymme tässä blogitekstissä läpi toiminimen perustamisen vaiheet selkokielellä ja nimenomaa niin, että yrittäjyyden ensiaskeleita ottava/suunnitteleva tallaaja ymmärtää, mistä on oikeasti kysymys. Välttämättömät vaiheet toiminimen perustamista varten ovat seuraavat:
- Mahdollisen starttirahan hakeminen
- Nimen valitseminen toiminimelle
- Perustamisilmoituksen allekirjoittaminen
- Toimialan määrittäminen
- Kirjanpidon kuntoon hoitaminen
- Pankkitilin valinta ja avaaminen
- Eri rekistereihin ilmoittautuminen
Mahdollisen starttirahan hakeminen
Aloittaessa yritystoimintaa, on kriittisen tärkeää luoda selkeä liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma selkeyttää sekä yrittäjälle itselleen että mahdollisille rahoittajille ja tuen myöntäjille, millaisesta liiketoiminnasta on kysymys. Liiketoimintasuunnitelma on ainoa tapa vakuuttaa rahoittajat, sillä perustamisvaiheessa yrityksellä ei luonnollisesti ole vielä näyttää aikaisempien tilikausin tilinpäätöksiä.
Liiketoimintasuunnitelman lisäksi tarvitaan myös rahoituslaskelma, josta käy ilmi yrityksen ensimmäisten kuukausien menot (esim. perustamiskulut, investoinnit, käyttöpääoman tarve) sekä pääoma.
Starttiraha on aloittaville yrittäjille suunnattu tuki, jolla autetaan turvaamaan yrittäjän toimeentulo yritystoiminnan alkuvaiheessa. Sen tarkoitus on tukea yrittäjää, eikä yritystä. Starttirahaa maksetaan yritystoiminnan käynnistymisvaiheen ajaksi ja sitä tulee hakea jo ennen yritystoiminnan aloittamista. Yrittäjyys on kuitenkin voinut olla sivutoiminen ennen starttirahan hakemista.
Starttirahan myöntää TE-toimisto, mutta kriteereitä sen saamiselle on useita. Yrittäjyyden tulee olla päätoimista sekä yrittäjän on osoitettava, että sekä häneltä että yritykseltä löytyy tarvittavat valmiudet suunniteltuun yritystoimintaan. Lisäksi TE-toimisto selvittää, onko yrittäjällä aito tarve taloudelliselle tuelle.
Starttirahaa haetaan TE-toimiston verkkoasioinnin kautta osiosta ”Starttiraha ja starttirahan maksatushakemus”. Hakemuksen täyttäminen on nopea prosessi, jos sinulla on liitteet (liiketoimintasuunnitelma ja rahoituslaskelma) valmiina.
Nimen valitseminen toiminimelle
Nimen valitseminen toiminimelle kannattaa miettiä tarkkaan. Toiminimen nimenä voi olla pelkkä oma nimi, jolloin ei ole tarvetta rekisteröityä kaupparekisteriin, eikä toiminimen perustaminen tällöin maksa mitään. Jos kuitenkin haluat toiminimellesi erillisen nimen, voit tehdä sen rekisteröitymällä kaupparekisteriin ja maksamalla käsittelymaksun. Sähköisenä ilmoituksena käsittelymaksu on vain 60€, kun taas paperisena se maksaa 115€. Tällä rekisteröinnillä saat nimellesi suojan, jonka myötä kukaan muu ei voi käyttää samaa nimeä elinkeinotoiminnan harjoittamiseen. Rekisteröinnin myötä olet myös näkyvillä Patentti- ja rekisterihallinnon (PRH) tietopalvelussa. Tietosi, kuten yrityksen osoitetiedot ja toimiala, löytyvät myös joka tapauksessa Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä (YTJ.fi).
Perustamisilmoituksen allekirjoittaminen
Voit allekirjoittaa perustamisilmoituksen sähköisesti muutamalla klikkauksella. Ilmoitus maksetaan verkkopankissa tai luottokortilla ja sen jälkeen yrittäjä saa heti tietoonsa Y-tunnuksensa sekä perustamisilmoituksensa kirjaamisnumeron. Y-tunnuksella saat heti ilmoitettua toiminimesi tietoja sähköisesti verohallinnolle. Perustamisilmoitusta tehdessä voit samalla ilmoittautua PRH:n kaupparekisteriin ja tämän jälkeen myös muihin rekistereihin. Ilmoituksen jälkeen kannattaa tehdä heti sähköinen muutosilmoitus, jolla ilmoittaudut muihin rekistereihin ja ilmoitat tilikautesi ja muut tiedot.
Toimialan määrittäminen
Perustaessa toiminimeä verkossa, sinun tulee ilmoittaa toimialasi sekä kaupparekisterille että Verohallinnolle. Kaupparekisteriin ilmoitetaan ns. yleistoimiala, joka kattaa kaiken laillisen liiketoiminnan (esim. Muu liikkeenjohdon konsultointi ja kaikki muu laillinen liiketoiminta). Verohallintoon ilmoitetaan päätoimiala ja jos liiketoimintaa on useilla eri aloilla, päätoimiala on se missä tuotetaan eniten arvonlisää. Päätoimialat ovat tarkasti luokiteltuja eli tähän ei kelpaa ylemmät luokat. Päätoimialasi ilmoitat viisinumeroisella TOL2008-toimialakoodilla. Oman tarkan päätoimialasi löydät Tilastokeskuksen TOL2008-sivustolta.
Kirjanpidon kuntoon hoitaminen
Ennen toiminnan aloittamista kannattaa miettiä, miten hoidat kirjanpitosi. Liiketoiminnan ollessa pienimuotoista, voit kokeilla tehdä kirjanpidon itse, mutta jos sinulla ei ole taloushallinnon osaamista, on suositeltavaa antaa se hoidettavaksi tilitoimistolle. Ulkoistamalla kirjanpito alan ammattilaiselle, se tulee tehtyä tehokkaammin ja tarkemmin sekä samalla sinulla jää aikaa keskittyä itse ydintekemiseen. Erityisesti yritystoiminnan alkuvaiheessa on myös hyödyllistä, kun on asiantuntija, kenelle soittaa kirjanpito- ja verotusasioihin liittyen.
Pankkitilin valinta ja avaaminen
Laki ei velvoita toiminimiyrittäjää hankkimaan toiminimelle omaa pankkitiliä mutta se on kuitenkin suositeltavaa, sillä se helpottaa sekä kirjanpitoa että henkilökohtaista rahanhallintaa. Yrityksesi pankkitili voi olla esimerkiksi pankkien tarjoama maksullinen yritystili tai henkilökohtainen toinen pankkitilisi. Maksullisten yritystilien hinnat vaihtelevat kuukaudessa muutamasta eurosta useisiin kymmeniin, kun taas henkilökohtainen toinen pankkitili on ilmainen ja sen hallinnointi on helppoa samoilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.
Muihin rekistereihin ilmoittautuminen
Sinun tulee ilmoittautua arvonlisävelvollisen rekisteriin, mikäli liikevaihtosi on yli 10 000€ vuodessa. Rekisteriin kannattaa ilmoittautua, jos rajan ylittyminen epäilyttää vähänkin, sillä jos raja ylittyy sinun kuulumatta alv-rekisteriin, joudut maksamaan alvit kaikesta myynnistäsi takautuvasti. Jos kuulut rekisteriin, eikä 10 000 euron raja ylitykkään, voit hakea alvit takaisin arvonlisäveron alarajahuojennuksen myötä, mikä käytännössä tarkoittaa verohelpotusta pienyrittäjille. Muista, että ensimmäisen tilikautesi liikevaihto muunnetaan vastaamaan 12 kuukauden liikevaihtoa.
Toiminimiyrittäjä vastaa itse verojen maksamisesta toisin kuin palkkatyöntekijä. Tästä syystä sinun tulee liittyä ennakkoperintärekisteriin tai vastuu ennakkopidätyksen tekemisestä jää palvelun maksajan vastuulle ja sitä tuskin kukaan haluaa.